Byta drivrem och remhjul på Christopeit AL2 och AL1

Byt drivrem och remhjul på Christopeit AL2 och AL1

Byta drivrem och remhjul Christopeit

Cykeln slirar, gnisslar eller går ojämnt? Vi går igenom hur du enkelt byter drivrem och remhjul på Christopeit AL2 och AL1, steg för steg.

Varför slirar det och när behöver du byta?

Har du känt att pedalerna tappar grepp när du tar i? Eller att det klickar varje varv? Då kan drivremmen vara sliten eller glida på remhjulet. Tänk så här: remmen är som kedjan på en vanlig cykel, fast tystare. När den är utsliten blir allt segt.

Här är hur jag tänker: börja med det enklaste. Öppna och titta. Ser du sprickor, fransar eller gummidamm i kapslingen? Då är det ett tecken. Känns remhjul Christopeit AL2 eller remhjul Christopeit AL1 ojämnt eller skadat, byter du det samtidigt som remmen.

Det spelar roll eftersom en fräsch rem ger jämn gång och mindre slitage på andra delar. Och ja, du kan göra det själv hemma om du tar det lugnt och jobbar metodiskt.

Vi går igenom ett enkelt upplägg: kontroll, demontering, montering, spänning, test. Fem tydliga steg så du vet var du är.

Delar och verktyg du behöver

För att byta drivrem motionscykel och remhjul på AL2/AL1 behövs några basgrejer. De flesta har du redan.

  • Ny drivrem som passar AL2/AL1
  • Nytt remhjul vid synligt slitage
  • Insexnycklar (ofta 4–6 mm) och skruvmejsel
  • Pedalnyckel 15 mm
  • Avdragare motionscykel för att lossa vevarmen
  • Liten hylsnyckelsats och en mjuk trasa

Här är min tumregel: byt remhjul om det är skevt, har rundade räfflor eller om remmen slitits snett. Annars räcker det ofta med en ny rem.

Förbered cykeln och din arbetsplats

Vi gör det enkelt för oss. Ställ cykeln på ett bord eller en matta. Ha en liten skål för skruvar. Ta bilder med mobilen under tiden. Då minns du hur allt satt när du ska tillbaka.

Dra ur strömmen om din maskin har nätdel. Ta av pedalerna. Kom ihåg att vänster pedal ofta är vänstergängad – skruvas åt “fel” håll. Lossa vevarmar med avdragare. Det kan ta emot först, men när gängorna tagit så går det jämnt.

Ett kort tips: märk kåpans skruvar med en bit tejp och skriv var de satt. Vissa är längre och ska tillbaka på samma plats.

Öppna kapslingen på AL2 och AL1

Kapslingen består av två sidor. Vanligtvis räcker det att ta bort högersidan för att nå remmen. Skruva runt om och lirka av kåpan försiktigt. Sitter den fast? Kolla om det finns en dold skruv under en plastplugg vid vevlagret.

När kåpan är borta: inspektera. Leta efter gummidamm under remmen, spår av att remmen gått snett, eller skruvar som lossnat. Vänd på cykeln i huvudet: svänghjulet är det stora hjulet; remhjulet på vevaxeln är det lilla.

Ser du att remmen redan hoppat av? Notera hur den låg och varför den kan ha glidit. För lös spänning och skev riktning är vanliga orsaker.

Ta loss rem och remhjul steg för steg

Nu tar vi det lugnt och metodiskt.

Släpp spänningen. På många Christopeit sitter en slitsad fästplåt eller en justerskruv som du kan lossa några varv. Då slackar remmen och går att lyfta av. Använd fingrarna eller en plastspatel; undvik skruvmejsel mot remmens kant.

Ska du byta remhjul också? Lossa bulten i mitten på vevaxelns remhjul. Håll emot vevaxeln från andra sidan. Om hjulet sitter fast, knacka försiktigt med en gummiklubba rakt ut från axeln. Tvinga inte – hellre små, jämna slag.

Rengör lagerytan och axeln med en ren trasa. Smuts här gör att det nya remhjulet kan hamna snett.

Montera ny rem och nytt remhjul

Här tänker jag “en del i taget”. Börja med remhjulet om det ska bytas. Skjut på det rakt, utan att vinkla. Dra bulten så att hjulet sitter stabilt, men överdriv inte. Snurra vevaxeln för att känna att allt går runt utan wobbel.

Lägg remmen på svänghjulets stora hjul först. Trä den sedan över remhjulet på vevaxeln. Om det är en räfflad rem: se till att räfflorna möter spåren rent. Remmen ska ligga mitt i banan på båda hjulen.

När remmen ligger på plats, återställ spänningen. Skjut fästplåten tillbaka eller dra justerskruven tills remmen är lagom sträckt.

Justera spänningen och rikta remmen

Målet är en rem som inte slirar, men inte heller sjunger eller gnisslar. En enkel check: tryck lätt på remmens längsta fria del. Det ska ge efter lite, men inte mycket.

Om remmen vandrar åt ett håll när du snurrar, är hjulen inte i linje. Flytta hjulet en millimeter i taget eller justera fästet tills remmen håller sig mitt på. Tålmodigt finlir lönar sig här.

Ett vanligt misstag är att remmen hamnar på kanten av remhjulet. Snurra då långsamt och “styr” remmen med fingret försiktigt tillbaka mot mitten, medan du justerar spänningen ett halvt varv i taget.

Testkör, lyssna och finjustera

Innan du skruvar tillbaka kåpan: trampa runt för hand. Känns gången jämn? Inget skrap? Bra. Sätt tillbaka pedaler och vevarmar, dra åt, och provcykla ett par minuter.

Lyssna efter tre saker: slir (för lös rem), gnällande ton (för hårt spänd rem) och klick (sned rem). Justera där du hör skillnaden. När allt känns bra, skruva på kåpan igen.

Om problemet kvarstår kan det vara andra drivdelar. Då är det värt att se över andra drivdelar Christopeit eller att kontrollera svänghjulets lager.

Snabb översikt i tabell

Symtom Trolig orsak Åtgärd
Slir vid hård trampning För lös rem eller glansig remyta Spänn remmen, byt rem om den är blank/sprucken
Knäpp varje varv Sned rem eller skadat remhjul Rikta remmen, byt remhjul
Gnällande hög ton För hårt spänd rem Släpp spänningen lite i taget
Rem vandrar åt sidan Hjul i fel linje Justera hjulets läge millimeter för millimeter
Oregelbunden motståndskänsla Smuts eller skräp under kåpan Rengör, montera om med jämn spänning

Våra rekommenderade produkter

Drivrem till motionscykel AL2 - AL1

Drivrem till motionscykel AL2 - AL1

Passar två modeller, gjord för friktionsfri drift mellan vevparti och svänghjul på träningscykel.

Remhjul AL2 & AL1

Remhjul AL2 & AL1

Ersätter slitet drivhjul, ger korrekt grepp för remmen och stabil gång hos svänghjulet.

Avdragare till motionscykel

Avdragare till motionscykel

Tar loss vevarm utan skador, gör arbetet snabbare när du behöver byta rem eller hjul.

Tips om fler guider och support

Vill du samla allt på ett ställe? Kika på sidan reservdelar & service. Där finns guider och felsökning samlat.

Behöver du lossa pedalerna säkert innan jobbet? Följ vår guide om byt pedaler och vevarmar. Den visar verktyg, riktning och enkla knep.

Om din cykel inte känns igen i exemplen, kanske det är motorn som spökar. Se översikten välja drivmotor Christopeit för rätt del och modell.

Får du leverans av nya delar och vill ha smidig installation? Kolla montering med inbärning om du vill ha hjälp av proffs.

Frågor och svar

Hur vet jag om remmen är slut?

Titta efter sprickor, fransiga kanter och blank, hal yta. Slir vid belastning är också en tydlig signal.

Behöver jag alltid byta remhjul samtidigt?

Inte alltid. Men om hjulet är skevt eller räfflorna är rundade blir resultatet bättre med nytt hjul.

Vad gör en avdragare egentligen?

Den pressar av vevarmen från vevaxeln utan att skada gängor. Det sparar tid och minskar risken för märken.

Hur hårt ska remmen spännas?

Lagom så att den inte slirar men inte sjunger. Testa, lyssna och justera en liten bit i taget.

Bra val

Gymkungen logo

Håll uppe trycket, fyll på elektrolyter vid svettiga hemmapass.

Se erbjudanden
Relode logo

Säkra greppet, beställ dragremmar och handledsstöd för tunga dagar.

Se erbjudanden
Sporttema logo

Bygg hemmagymmet smart, beställ kvalitet från Sporttema redan idag.

Se erbjudanden
Fajters logo

Fixa slagpassen hemma, köp robust boxningssäck och upphängning.

Se erbjudanden
Gymkompaniet logo

Investera i robusta ställ och racks, bygg tryggt hemmagym nu.

Se erbjudanden
Sportgymbutiken SE logo

Skydda golvet med stötvänligt gummigolv, perfekt för lägenhetslyft.

Se erbjudanden
Svenskt Kosttillskott logo

Bygg muskler effektivt, komplettera träningen med EAA i smarta smaker.

Se erbjudanden
Thunder Fitness logo

Starta styrketräningen billigt, påbyggbart hantelset som växer med dig.

Se erbjudanden
Träningsmaskiner SE logo

Jämför crosstrainers för hemmabruk, välj rätt steglängd och drivsystem.

Se erbjudanden